Kotimaan kolumni Israelista 23.9.2015

Israel ja Palestiina

Onko Israel valittu kansa vai häikäilemätön arabialueiden maanvaltaaja?  Vai kenties molempia? Ennen vanhaan kirkoissa rukoiltiin ”omaisuuskansasi Israelin puolesta”. Nykyisin taitaa enemmän rukouksia lähteä ahtaalla elävien palestiinalaisten puolesta. Kenen puolesta kristittyjen tulisi rukoilla?

Ehdotan, että rukoillaan molempien puolesta. Israelin ymmärtäminen valituksi kansaksi nousee tietenkin Raamatusta. Jumala valitsi Urin III:n dynastian aikana eläneen Abrahamin ja antoi hänelle lupauksen maasta, kansasta ja siunauksesta. Myöhemmin lupauksia on kahdenlaisia. Toisten mukaan kansa saa säilyä maassaan, jos elää kuuliaisena Jumalalle. Toisten mukaan valinta on voimassa kansan tottelemattomuudesta huolimatta. Jumalan valinta ei muutu sen mukaan, miten valittu kansa vaeltaa. Valinnan syy oli tien valmistaminen Messiaalle.

Kansa ei kuitenkaan ottanut Messiastaan vastaan. Loppuiko valintaprosessi tähän? Uuden testamentin mukaan ei, sillä ”Jumala ei peruuta lahjojaan eikä antamaansa kutsua”. Niinpä on kai pääteltävä, että kun kansa kahden vuosituhannen diasporan jälkeen asutti jälleen isiensä maan, jotain Jumalan pitkän tähtäimen suunnitelmasta toteutui. Mutta voimmeko vielä samaistaa nykypäivän juutalaisvaltion niihin lupauksiin, joista Raamattu puhui? Onhan juutalaisia muuallakin kuin Israelissa. Sitä paitsi Uusi testamentti vihjaisee, että myös Jeesukseen uskovat ei-juutalaiset, siis me, ovat valittu kansa. Ja että Israel jolle lupaukset annettiin, on torjunut niiden antajan, ja siksi ”eivät kaikki israelilaiset kuulu tosi Israeliin”.

Palestiinalaiset teologit korostavat, että maata koskevat lupaukset kytkettiin kuuliaisuuteen. He myös muistuttavat, että  sanalla ’Israel’ on jo Vanhassa testamentissa monia eri merkityksiä, eikä se välttämättä liity etniseen juutalaisväestöön. He lukevat siis Raamattua omien silmälasiensa läpi, mutta niin taitavat tehdä myös ne kristityt sionistit, jotka suruttomasti soveltavat nykyajan tapahtumia Raamatun profetioihin ja nyky-Israeliin.

Minä rukoilen Israelin puolesta ja pyydän, että sen kansalaisten silmät avautuisivat näkemään Jeesuksessa oman Messiaansa. Rukoilen heille myös kykyä rakentaa rauhanomaisia yhteyksiä Gazassa ja Länsirannalla olevien palestiinalaisyhdyskuntien kanssa. Rukoilen palestiinalaisten puolesta, että alueen kristityt jaksaisivat moninkertaisten paineiden alla ja että muslimeille kirkastuisi Jeesus pelastajana. Pyydän myös heille ymmärrystä siihen, että rauhan rakentaminen Israelin kanssa olisi molemminpuolinen etu. En ehdota Jumalalle mitään poliittisia ratkaisuja, hän saa hoitaa ne ihan itse.

This entry was posted in Luokittelemattomat. Bookmark the permalink.

2 vastausta artikkeliin: Kotimaan kolumni Israelista 23.9.2015

  1. M.Chugh sanoo:

    Tässä kirjoituksessa ei mainita jäännöstä, Jeesukseen uskovia juutalaisia,joita on ollut kautta vuosituhansien. Myös kaikki UT:n kirjoittajat paitsi Luukas olivat juutalaisia sekä Jeesusta Nasaretilasta seurannut suuri kansanjoukko.
    Tänä päivänä messiaanisia juutalaisia, hebrealaiskristittyjä on enemmän kuin koskaan. Ympäri Israelia on nykyään seurakuntia, joissa sekä juutalaiset, arabit ja kristityt ylistävät Raamatun Jumalaa ja Messiasta, Jeesusta. Rukoilkaamme kaikkien puolesta, kuitenkin Herramme
    on Israelin Jumala !

  2. Harri Latvala sanoo:

    Ensinnäkin Eeron otsikosta. Israelin me tiedämme mikä se on, mutta mikä on Palestiina. Ei ainakaan mikään valtio kuten Israel on. Palestiinan kansakin on vähän niin ja näin onko sitä edes olemassa vai onko se arabeja joista on tehty palestiinalaisia.
    Eero esität kysymyksen johon et mielestäni itsekään vastaa kovin selvästi. Kysyt -mitä kristityn tulee ajatella Israelista?
    Raamattu antaa tähän vastauksen. Israel on Jumalan omaisuuskansa ja silmäterä. Hän on johdattanut sitä kautta historian ja tulee johdattamaan uskollisesti loppuun saakka. Kristityn tulee aivan oikein ennen kaikkea rukoilla Israelin puolesta. Onkin surullista jos siitä on luovuttu joissakin seurakunnissa. Oli ilo kuulla hiljattain Radio Deistä kun Suomen Raamattuopiston jumalanpalveluksessa vielä rukoiltiin perinteisesti omaisuuskansan puolesta. Tässä olisi oppimista vapaissakin suunnissa.
    Vaikka juutalaiset eivät kansana ottaneet vastaan Jeesusta Messiaana niin ei voi sanoa että koko kansa hylkäsi hänet. Aina on ollut jäännös joka uskoo, niin myös tänä päivänä on kasvana joukko Messiaanisia juutalaisia, jotka Eero unohti mainita kirjoituksessaan. Uskon että tämä joukko on todella merkittävässä roolissa lopun ajan tapahtumissa. Aivan oikein kuten Eero sanoi on Israel palannut isiensä maahan ja siinä toteutui lukuisia Vanhan Testamentin profetioita. En kyllä ymmärrä miksi tarvitsee lisätä kysymys ”Mutta voimmeko vielä samaistaa nykypäivän juutalaisvaltion niihin lupauksiin, joista Raamattu puhui?” Tämä hämmentää!!
    Tärkein asia on myös se että myös juutalaisia evankelioidaan koska heilläkää ei ole muuta tietä taivaaseen kuin Jeesus vaikka heillä onkin erityisasema muuten. Israelin rinnalla tulee seistä sanoon maailma mitä tahansa. Siihen meitä kristittyjä kutsumaan . Oikaisemaan valheita joita Israelista levitetään. Israel on mahtava todistus Jumalan uskollisuudesta ja siitä kuinka Raamattu toteutuu meidän aikana. Kumpa kaikkien silmät aukenisivat näkemään senkin kautta Vapahtan Jeesuksen Kristuksen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s