Kaifas ja Pilatus Jeesuksesta todistamassa

Jerusalemin kansallismuseon arkeologinen osasto on kiinnostava katsaus Raamatun maailmaan. Kävellessämme keskipronssikauden osastossa näemme Abrahamin ajan ruukkuja. Myöhäispronssikaudella olemme kanaanilaisten asuttamassa maassa. Maan tulevat asukkaat olivat tuolloin Egyptissä. Rautakauden alussa israelilaiset tulevat maahan ja asutustyyli ja keramiikka muuttuvat. Israelilaisajalta on paljon esineitä ja mm. hieno jäljennös Lakisin reliefistä. Se muistuttaa assyrialaisten valloituksesta, mutta myös siitä, että Jumala varjeli kansansa Hiskian rukoillessa Jerusalemissa. Kun jaksamme kävellä aina roomalaisajan vitriineihin asti, olemme tulleet Jeesuksen aikaan. Jeesusta tuskin tuo juutalaismuseo esittelisi, ellei siellä sattuisi olemaan kaksi häneen liittyvää löytöä.

Roomalaisajan osaston takaseinällä on Kesarean kaivauksissa vuonna 1961 löydetty 80 senttiä korkea kivilaatta, jossa on Pontius Pilatuksen nimi. Sen vieressä on kalkkikivinen, poikkeuksellisen kauniisti koristeltu luuarkku eli ossuaari. Arkussa on nimi ”Joosef jota kutsutaan Kaifakseksi”. Ossuaari löytyi sattumalta vuonna 1990 Jerusalemista Talpiotin kaupunginosasta puutarha-alueen kunnostustöiden yhteydessä. Näiden löytöjen vieressä museon seinällä on pieni lappu, jossa kerrotaan Pilatuksesta ja Kaifaksesta. Sitten teksti kertoo, että nämä miehet tuomitsivat Jeesus Nasaretilaisen kuolemaan ja tämä oli alkuna kristinuskon synnylle.

Lisään tähän vielä yhden puhuttelevan piirtokirjoituksen, joka tuli esiin vuonna 1993 Danin kaivauksissa. Kiveen hakatussa arameakielisessä tekstissä olivat sanat ”Israelin kuningas” ja ”Daavidin huone”. Jälkimmäinen on juuri se termi, jota Raamatussa käytetään kerrottaessa Daavidin suvusta tulevasta Messias-kuninkaasta. Ikään kuin Jumala haluaisi muistuttaa kansalleen, kuka oli Daavidin Poika.

Yhden ristiinnaulitun luut ovat myös löytyneet ja juutalaiset tutkijat ovat viime päivinä tulkinneet sitä uudelleen. Heidän arvionsa mukaan uhrin käsiä ei ollut naulattu, vaan ne oli sidottu köydellä poikkipuuhun. Jalat oli naulattu pystypuun kahdelle puolelle. Emme tiedä, oliko tämä juuri sama tapa, jolla Jeesus naulittiin ristille, mutta se kertoo joka tapauksessa Jerusalemissa tapahtuneista ristiinnaulitsemisista.

Ettei vain olisi Jumalan sormi näiden löytöjen takana. Kaifaksen luuarkku ja Pilatuksen kivi ovat kuin kappale Jeesuksen kärsimyshistoriaa. Juuri nämä henkilöt olivat vastuussa Jeesuksen tuomitsemisesta. Nyt he palauttavat museossa kävijöiden mieliin pääsiäisen vuonna 30 jälkeen ajanlaskumme alun. Tuon pääsiäisen joka muutti maailmanhistorian.

This entry was posted in Luokittelemattomat. Bookmark the permalink.

Yksi vastaus artikkeliin: Kaifas ja Pilatus Jeesuksesta todistamassa

  1. puujalka sanoo:

    Torinon käärinliina antaa Jeesuksen kuolintavasta vähän erilaisen kuvan. Naulat sen mukaan lyötiin myös käsiin ja yhdellä naulalla lyötiin jalat. En tiedä kantaasi tähän kankaaseen. Minua se puhuttelee.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s